Planera bättre och få en smidigare flytt

Hur kan man lyckas bättre med en flytt? Den frågan ställs ofta och då gärna i samband med att man burit in den sista kartongen och genomfört en flyttstädning i den gamla bostaden. Sanningen är att det inte finns några genvägar. För att lyckas med ett flytt så krävs det också en grundlig och gedigen planering.

Det gäller även om du väljer en flyttfirma i Vasastan, men då ser planeringen annorlunda ut och handlar mer om kommunikation än om att du ska packa och bära. Din uppgift blir att kommunicera med flyttfirman och se till att det tydligt framgår hur mycket saker du har, hur stort bohag som ska flyttas, om någonting är extra värdefullt eller väger väldigt tungt. Utöver det så är det också viktigt att du tydligt klargör vilka tider som gäller och vilka tjänster du behöver hjälp med.

Dessa punkter ska bockas av

Ser man till planeringen av en flytt som ska ske på egen hand så handlar det om betydligt mer faktorer som ska ombesörjas. Vi tittar närmare på några av dessa här nedan i form av punkter:

  • Avtal, försäkringar och abonnemang. Se över vilka olika abonnemang du har och om dessa A) behövs och B) kan flyttas. Ser man till exempelvis Netflix och annat så är det inte knutet till bostaden, men exempelvis andra abonnemang kan definitivt vara värda att se över. Hur ser det exempelvis ut med gymkortet: kommer du att använda detta även om du byter område? Samma sak gäller för försäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag och se över vad som gäller. Viktigt är att du har en giltig försäkring under den dag flytten ska ske - detta om olyckan skulle vara framme. Du bör även göra en flyttanmälan samt en adressändring. I det här steget ska du även se till att boka in en flyttbil.
  • Packa. Det här är en viktig punkt. Du kan inte förvänta dig att dina vänner ska hjälpa dig att packa. De ställer upp med att bära - men packningen ligger på ditt ansvar. Se till att ordna med riktiga flyttkartonger och sätt igång att packa veckan innan flytten ska ske. Kartonger kan du för övrigt hyra hos en flyttfirma. Det gör att du slipper hålla på med en massa förvaring av dessa i den nya bostaden. Hur många kartonger som behövs? Fler än du tror. En rimlig uppskattning ligger på - till mångas förvåning - att det krävs en kartong per kvm. Det kan du använda som en måttstock.
  • Mät och förenkla. Hur smidig kan din flytt bli? Genom att mäta upp exempelvis hiss och olika passager innan så slipper du nesan av att inte få igenom en soffa - eller någon annan möbel - genom dörrposten. Mätning kan även innebära att du ser över vilken rutt som är den bästa att ta från punkt A till punkt B. Räkna med trafiken också! Se även till att skruva isär de möbler som är allra mest otympliga.
  • Bär rätt. Under själva flyttdagen så kan det vara bra att starta med ett litet möte där ni delar in er i grupper som ska bära tillsammans. Utse även en packmästare vars uppgift är att stuva in bohaget i bilen - och övervaka så att ingenting blir stulet. Se alltid till att lyfta ergonomiskt och säkert. Lyft med ben och rumpa och försök att hålla ryggen rak. Bär ni tillsammans så se till att kommunicera och ta gärna pauser om det blir för tungt.
  • Avsluta. Försök att hålla ett gott humör genom hela processen. Se till att inte stressa - även om det är svårt - och kom ihåg att försöka peppa varandra. Du ska definitivt bjuda på mat och dryck efteråt. En pizza bör räknas som obligatorisk för de som hjälpt dig under dagen.


Glöm inte! Ditt jobb är inte över bara för att allt är på plats i den nya bostaden. Du har även ett ansvar i att städa ur den gamla bostaden och genomföra en flyttstädning. Ett tips gällande detta är att du köper dig fri. Genom att anlita en städfirma så kan du fokusera på att komma på plats i den nya bostaden. En flyttstädning är krävande och det kan dessutom kosta pengar om du fuskar med den. Rutavdraget kan användas för en städfirma, vilket ger dig 50 % rabatt på arbetskostnaden. Ta tillvara på den möjligheten!

Trygg och smidig flytt i Vasastan - anlita oss!
1 Jun 2023